tiistai 1. lokakuuta 2013

Ensimmäinen fysioterapiakäynti

Ensimmäinen fysioterapiakäynti jännitti minua jonkin verran etukäteen, koska en yhtään tiennyt mitä odottaa. VD-oppaassa fysioterapiaa ei kuvailla kovin yksityiskohtaisesti.

Aivan ensimmäiseksi fysioterapeutti haastatteli minua siitä, miksi olin tullut fysioterapiaan. Sain omin sanoin kertoa, kuinka olin kuullut vulvodyniasta, käynyt lääkärillä ja saanut lähetteen fysioterapiaan. Fysioterapeutti kyseli minulta minkälaisen lääkityksen olin saanut ja muutenkin yleisestä terveydentilastani.

Haastattelun jälkeen fysioterapeuttini kertoi minulle vestibuliitista.
"Vestibuliitti tarkoittaa sanatarkasti vestibulumin eli emättimen eteisen tulehdusta, vaikka oireyhtymässä ei olekaan varsinaisesti kyse tulehduksesta. Tästä syystä nykyään käytetäänkin vestibuliitin sijaan usein nimitystä vestibulodynia, joka tarkoittaa emättimen eteisen eli emättimen suuta ympäröivän alueen kiputilaa". (VD-opas)
Fysioterapeutin mukaan lääkärit eivät yleensä kerro vestibuliitista kovin tarkasti, vaan jättävät sen fysioterapeutin tehtäväksi. Oma fysioterapeuttini kertoi minulle vestibuliitista todella yksityiskohtaisesti ja näytti myös anatomisen mallin avulla myös sen, missä kipupisteet yleensä sijaitsevat.

Vestibuliitti-infon jälkeen sain kuulla pikkaisen siitä, mitä fysioterapia tulee pitää sisällään. Ymmärsin, että fysioterapian tarkoitus on saada lantionpohjan lihasten ylijännitystila poistettua ja desensuroimaan kipupisteet. Fysioterapeutti kertoi, että fysioterapian aikana tullaan käyttämään biopalautetta ja kotisähkölaitetta ja että niitä varten tarvitsisin elektrodin:

Sain ensimmäisenä pienen elektrodin (Neen Anuform). Sisälle tuleva osa on noin 5,5cm ja leveys noin 2,5cm. Fysioterapeutin mukaan tuosta siirrytään isompaan elektrodiin sitten kun tuon pienen kanssa sujuu hyvin. Pienellä on hänen mukaansa helpompi aloittaa. Fysioterapeutti näytti miten päin elektrodi pitäisi asettaa paikalleen ja missä asennoissa elektrodin paikalleenlaittamista voi kokeilla. Ennen käyttöä elektrodiin pitää laittaa liukastetta ja se pitää pestä ja kuivata harjoittelun jälkeen.

Neen Anuform
Neen Anuform
Fysioterapeutti tulosti minulle oman hoitosuunnitelman ja vulvodynia-infopaketin ohjevihkonen. Pyysin fysioterapeutti merkkaamaan papereihin mitä harjoituksia minun pitäisi tehdä kotona. Harjoituksia kun tupsahteli muun tiedon ohella, enkä ollut varma, että muistaisin kaiken vielä kotona. Sain seuraavanlaiset harjoitukset:

  • Elektrodin kanssa harjoittelu
  • Lantionpohjan venytykset 3-5 kertaa viikossa sormien avulla.
  • Kipupisteiden siedätyshoito päivittäin
  • Opasvihkosen lukeminen

Harjoituksien lisäksi minun pitäisi myös käydä ostamassa limakalvojen hoitamista varten hoitoöljyä. Sain listan fysioterapeutin suosittelemista öljyistä: Ceridal Lipolotion, Aqualan Oil, Weleda Calendula Oil ja Extra Virgin coconut oil. Öljyä pitäisi käyttää aina peseytymisen jälkeen ja liukasteena harjoituksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti